Pages

15 April 2011

သၾကၤန္အလြမ္း(၃)

တရားစခန္းတြင္ ေန့ခင္းပိုင္းတရားတစ္ပြဲႏွင့္ ညတရားပြဲဟု တစ္ေန့ႏွစ္ၾကိမ္တရားပြဲရွိေလသည္။
ေန့လည္ခင္းတရားမ်ားကား ပဋိစၥသမုပၸါဒ္စက္ဝိုင္းေဒသနာႏွင့္ ကမၼ႒ာန္းတရားအားထုတ္တတ္ရန္ သင္ၾကားေလ့က်င့္ေပးေသာ အေျခခံအလုပ္ေပးတရားမ်ား ေဟာျခင္းျဖစ္သည္။ မွတ္စုတစ္အုပ္ႏွင့္ သူအလြန္တက္ၾကြေသာအခ်ိန္ပင္ျဖစ္သည္။ ဝဲၾသဃလြန္ေျမာက္ေရးတရားတြင္ ကာေမာဃ၊ ဘေဝါဂ၊ ဒိေ႒ာဃ၊ အဝိေဇၨာဃဟူေသာ ၾသဃေလးပါး အာသဝတရားမ်ားအေၾကာင္းကို ျမစ္တြင္းကဝဲၾကီးေတြႏွင့္ ဥပမာျပဳကာ ဘယ္ဝဲကိုလြန္ေျမာက္ေအာင္ ဘယ္လိုက်င့္ရမည္ကို စိတ္ဝင္စားဖြယ္ေဟာျခင္းျဖစ္သည္။ ေရလည္းေလာင္း၊ ေပါင္းလည္းသင္တရားတြင္ ဘာဝနာညဏ္ကိုဘယ္လိုျပဳစုပ်ိဳးေထာင္ရမည္ကို သင္မွန္းမသိဘဲ အေသးစိပ္သင္တာျဖစ္သည္။ ေစ်းဝယ္သြားမယ္တရားတြင္ ပုညၾကိယာဝတၳဳဆယ္ပါးကို ေစ်းရုံၾကီးဆယ္ရုံအျဖစ္ တင္စားကာ "ဒိ႒ာန္ေအးေအး နိဗၺာန္ေစ်းကို၊ အဖိုးမထစ္ေစ်းမဆစ္ဘဲ၊ စနစ္မပယ္ေကာင္းစြာဝယ္၍" ဟု ေရွာ့ပင္သြားရင္း နိဗၺာန္ေရာက္ေၾကာင္းအက်င့္အထိ ဘုန္းဘုန္းကပို့ေပးေလသည္။ "ေနစဥ္အလုပ္ေန့စဥ္လုပ္၊ လြတ္ေအာင္ျဖည္၊ မခ်ည္နဲ့၊ အာရုံမရွဳပ္စိတ္အလုပ္" စသျဖင့္စသျဖင့္ တရားေတြက စိတ္ဝင္စားစရာေတြခ်ည္းျဖစ္သည္။

ေရႊဂူေက်ာင္းသည္ ဓႏုျဖဴျမိဳ႔လည္တြင္ တည္ရွိေသာေၾကာင့္ ညတရားပြဲတိုင္းကို ျမိဳ႔တြင္းမွတရားနာပရိတ္သတ္မ်ား လာေရာက္နာယူၾကတာထံုးစံျဖစ္သည္။ ညတရားကား တရားအားထုတ္ခ်င္ေအာင္၊ စိတ္ေစတနာဝီရိယထက္သန္ေအာင္ ဟူေသာအေျခခံရည္ရြယ္ခ်က္ျဖင့္ ဗုဒၶဘာသာေကာင္းတစ္ေယာက္၊ ဝမ္းေျမာက္ဝမ္းသာရွိလိုက္တာစေသာ စိတ္အားတက္ၾကြအႏုေမာဒနာျဖစ္ဖြယ္မ်ား သို့မဟုတ္ သံုးဆယ့္တစ္ဘံု သားသတ္ရုံ၊ အငွားခႏၶာတရားရွာ စေသာသံေဝဂျဖစ္ဖြယ္တရားမ်ားကို ေဟာၾကားေပးသည္ဟု သူညဏ္မွီသမွ်ထင္မိပါသည္။ ေန့တရားေလာက္အားစိုက္စရာမလို။ သူကဘုန္းဘုန္းေမးသမွ် ေအာ္ဟစ္ေျဖတတ္ကာ၊ တရားေထာက္ေကာင္းသူ အရီသန္သူအျဖစ္ လူသိမ်ားထင္ရွားလာသည္။

အထိုင္ခ်ိန္ကေတာ့ စုစုေပါင္း၆ၾကိမ္ ႏွင့္ အထိုင္ခ်ိန္မ်ားၾကားတြင္ စၾကၤန္ေလွ်ာက္ တရားအားထုတ္ခ်ိန္မ်ားရွိသည္။ အစပိုင္းမွာစၾကၤန္တရားကို ေလးေလးစားစားေလွ်ာက္ျဖစ္သေလာက္ ေနာက္ပိုင္းရင္းႏွီးကၽြမ္းဝင္လာခ်ိန္တြင္မူ သူကေဝယ်ာဝစၥမ်ားႏွင့္ သုတမယ(ဗဟုသုတ) ဘက္အားသန္လာသည္။ အမွတ္ႏွင့္လုပ္မည္ဟူေသာ စိတ္ထားျဖင့္ျဖစ္ေသာ္လည္း အလုပ္ရွဳပ္လ်င္ အာရုံရွဳပ္လ်င္ သူလိုမႏူးမနပ္ေယာဂီအဖို့ အမွတ္ပ်က္သည္သာျဖစ္၏။ အမွန္ကစၾကၤန္သမာဓိသည္ အထိုင္ခ်ိန္အတြက္ သတိ၊ သမာဓိ၊ ညဏ္အရွိန္ေကာင္းေအာင္ အေထာက္အပံ့ျပဳရုံသာမက စၾကၤန္တရားသည္အေညာင္းအညာေျပမဟုတ္၊ နိဗၺာန္ထိရည္ရြယ္ထားေၾကာင္းကို ႏွစ္ေပါင္းအေတာ္ၾကီးၾကာမွ သူသေဘာေပါက္မိသည္။) ထိုေက်ာင္းတိုက္၏ စာအုပ္ဘီဒိုကို အခ်ိန္မေရြးဖြင့္ယူခြင့္ ပါမစ္ရရွိထားေသာ သူကထိုထို အခ်ိန္ဇယားႏွင့္ ေဝယ်ာဝစၥမ်ားအျပင္ စာဖတ္ခ်ိန္ကိုလည္း လုေနရတတ္ေသးသည္။ ေတာင္စြန္းဓမၼဒူတဆရာေတာ္ၾကီး ေရးသားေသာ ဒါနဝတၳဳ၊ သီလဝတၳဳ၊ ဘာဝနာဝတၳဳ ႏွင့္ဗုဒၶဓမၼျပႆနာမ်ား စသည္စာအုပ္မ်ားကို ျပီးသေလာက္သူဖတ္သည္။ ေနာက္ပိုင္းမွာ ဓမၼဒူတဆရာေတာ္ၾကီး၏ က်မ္းစာအုပ္ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားကို ရွာေဖြ၍အပိုင္ဝယ္ယူကာ စုေစာင္းသိမ္းဆည္းျဖစ္ေတာ့သည္။ ဒါတင္မကေသးပါ၊ ကမၼ႒ာနာစရိယ ဆရာေတာ္ဘုရားမ်ား၏ တစ္သက္တာမွတ္စုစာအုပ္မ်ား ငွားရမ္းျပီးမိတၱဴကူးသည္ အထိ။

ညေနေစာင္းတြင္ တရားစစ္ခ်ိန္တစ္နာရီထားရွိျပီး ထိုအခ်ိန္တြင္ပင္ေယာဂီမ်ားအား ေဆးအေဖ်ာ္ရည္ကပ္လွဴၾကပါသည္။ သဘာဝအသီးစစ္မ်ားကို အဖတ္မပါေအာင္စိတ္ရွည္လက္ရွည္ ညွစ္ယူ၊စစ္ယူၾကျပီး သၾကားမ်ားမ်ားႏွင့္ ခြန္အားျဖစ္ေအာင္ေဖ်ာ္ထားေသာေၾကာင့္ အရသာရွိရုံမက ဆာေလာင္မြတ္သိပ္ျခင္းကို အေတာ္အတန္ခံနိဳင္ရည္ရွိေစသည္။ သို့ရာတြင္အေမးအျမန္းထူလွေသာ ဗဟုသုတငတ္မြတ္လွေသာ သူကေတာ့ညေနခင္းအေဖ်ာ္ရည္ မေသာက္ျဖစ္သည္သာမ်ားေလသည္။ ထိုတရားစခန္း။ တရားစစ္ခ်ိန္ကား တစ္ေယာက္ခ်င္းကို တိုးတိုးသက္သာစစ္ေမးျခင္းမဟုတ္မူပဲ၊ ေယာဂီမ်ားကဆရာေတာ္ေရွ႔တြင္ စုေပါင္းဝိုင္းထိုင္ကာ မရွင္းလင္းသည္မ်ား၊ ေဆြးေႏြးေမးျမန္းလိုသည္မ်ားကို ေမးၾကေလွ်ာက္ၾကေဆြးေႏြးၾကတာျဖစ္သည္။ သူကေတာ့သူမ်ားေမးတာလည္း နားေထာင္သည္။ ေယာဂီၾကီးေတြက မ်ားမ်ားေမးပါဟဟု တိုက္တြန္းၾကေသာ္လည္း သူ့ကိုယ္သူ တစ္ေန့လ်င္ ေမးခြန္း၅ခုသာအမ်ားဆံုးဟု စည္းကမ္းတစ္ခုသတ္မွတ္ထားသည္။

ေမးပံုကိုၾကည့္ပါဦး။ "ဘုန္းဘုန္း တရားထိုင္ရင္ဘာလို့ လက္ကိုဒီလိုထားရတာလဲ"... "ဘုန္းဘုန္းေန့ခင္းကေဟာတာေလ စိတ္ၾကည္လင္ေတာ့ စိတ္ေၾကာင့္ျဖစ္တဲ့ေသြးေတြ ၾကည္လင္လာျပီးေတာ့ဆိုတာေလ၊ ေသြးကစိတ္ေၾကာင့္ျဖစ္တာဟုတ္လို့လား။".. "ရုပ္နဲ့နာမ္နဲ့တျပိဳင္တည္းျဖစ္တယ္ဆို ဟုတ္လို့လားဘုန္းဘုန္းရ၊ ေၾကးစည္သံဆိုတာဟိုကရိုက္ျပီး သမီးကၾကားတဲ့စိတ္ျဖစ္ဖို့အေရး ေလထဲကိုျဖတ္လာရေသးတာမဟုတ္လားလို့"... စသျဖင့္၊ စသျဖင့္ အဘိဓမၼာမသင္ထားဖူးသူပီပီ ေမးခြန္းေတြကပိန္းလွသည္။  ေမးခြန္းတိုင္းကို ဥပမာေလးငါးခုႏွင့္ စိတ္ရွည္လက္ရွည္ ရွင္းေနေအာင္ေျဖတတ္တာကလည္း ဓမၼဒူတဆရာေတာ္ေတြအားလံုးရဲ့ အထူးအားသာခ်က္ဟု သူထင္ပါသည္။ "ဘုန္းဘုန္းသမီးကေတာ့ တစ္နာရီအထိုင္ခ်ိန္ဆို စိတ္ထဲသိပ္ၾကာတာပဲ၊ တအားေညာင္းတယ္။ ငိုက္ရင္ငိုက္၊ မငိုက္ရင္ေတြးေနတာနဲ့ တစ္ခ်ိန္တစ္ခ်ိန္သတိရွိတာက စုစုေပါင္းမွ၅မီးနစ္ေတာင္ မျပည့္တတ္ဘူးလားလိုပဲ။ အဲ့ဒါလုပ္ဦး" ဟူ၍ကိုယ့္အမွဳဘုန္းၾကီးကို သြားပတ္တာမ်ိဳးေတြကရွိေသးသည္။

ဘုန္းဘုန္းကျပံဳး၍ "သမီးကဖြားဖြားၾကီးေတြ တစ္နာရီလံုးျငိမ္ျပီးထိုင္ေနတာကို အထင္ၾကီးေနတယ္မွတ္တယ္။ ထားပါေတာ့ ေန့ခင္းဆြမ္းစားခ်ိန္တိုင္းဖြင့္တဲ့ ဓမၼဒူတဆရာေတာ္ၾကီးရဲ့ ဆြမ္းစားဆင္ျခင္ေခြမွာပါတယ္ေလ၊ တစ္ခ်က္ရွဳ႔ပြားက်ိဳးတရားကား ဘာျဖစ္တယ္ဆိုလဲကြယ္" ဟုျပန္ေမးရာ သူက "တစ္ခ်က္ရွဳ႔ပြားက်ိဳးတရားက ဖိုးကားမည္မွ်ၾကီးမားလွ မျပနိဳင္ပါေပ" ဟုသြက္လက္ခ်က္ခ်ာစြာ ျပန္ေျဖဖူးေလသည္။ "ေအးေလသိသားနဲ့ဲဟာကို။ ျပီးေတာ့ေညာင္းတာ ေျပာင္းျပင္ေပးေပါ့၊ မေျပာင္းမျပင္ဘဲေပျပီးထိုင္ရင္ အျပစ္ေလးမ်ိဳးရွိတယ္လို့ ဓမၼဒူတဆရာေတာ္ၾကီးက ေဟာထားသားပဲမဟုတ္လား"ဟု ဘုန္းဘုန္းကေျပာ၏။ သူကႏွဳတ္ခမ္းကိုစူပြပြလုပ္ရင္းမွ "ေျပာင္းပါတယ္ဘုန္းဘုန္းရယ္၊ မုန့္ေလေပြကင္သလားေတာင္မွတ္ရပါတယ္၊ ဒီၾကားထဲကမွေညာင္းတာပါ" ဟုျပန္ေျပာရာ အားလံုးပြဲက်ေလေတာ့သည္။

ထိုည၊ ညတရားကား "တစ္ခ်က္ရွဳ႔ပြားက်ိဳးတရား"ဟူေသာ ေခါင္းစဥ္ျဖင့္ ေသာပါဏမေထရ္၏ ဘဝဇာတ္ေၾကာင္းျဖစ္ေလသည္။ ေဟာစဥ္တရားမ်ားကို ပံုေသscheduleႏွင့္ၾကိဳတင္ စဥ္စားထားသည္မဟုတ္ဘဲ ေယာဂီမ်ား၏လိုအပ္ခ်က္ အေျခအေနႏွင့္ အပ္စပ္ကိုက္ညီေအာင္ ေဟာေလ့ရွိျခင္းေနရာတြင္လည္း ဓမၼဒူတဆရာေတာ္မ်ား၏ ေက်းဇူးဂုဏ္ကို သူထုတ္ေဖာ္ျပလိုပါသည္။ ဘုန္းဘုန္းအရွင္ေဆကိႏၵကေတာ့ "တရားကသူတို့မ်က္ႏွာျမင္မွ ဘာေဟာရမယ္ဆိုတာ ေပၚေပၚလာတာပဲ" ဟုမၾကာမၾကာေျပာတတ္ပါ၏။ ဆိုလိုသည္က အခ်ိဳးမေျပေသာသူတို့မ်က္ႏွာေၾကာင့္ ေျပာခ်င္တာေတြထြက္လာတတ္သည္ဟူလို။ ဓမၼဒူတဆရာေတာ္မ်ားထဲတြင္ ဆရာေတာ္ၾကီးႏွင့္ ဘုန္းဘုန္းအရွင္ေဆကိႏၵတို့ ႏွစ္ပါး၏ဆူပူၾကိမ္းေမာင္းမွဳကို သူျမင္ဖူးၾကားဖူးပါ၏။ ဆရာေတာ္ၾကီးကေတာ့ ဆယ္တန္းတစ္ႏွစ္မွာသာ ညတရားလာလာနာဖူးသည္ျဖစ္၍ သူတိုက္ရိုက္အဆူမခံရစဖူး။ ဘုန္းဘုန္းအရွင္ေဆကိႏၵ၏ အဆူကိုေတာ့သူကသံုးေလးခါထက္မနည္း ခံရဖူးေလသည္။ မိဘႏွင့္ေဝးရာမွာ စီးပြားေရး၊ ဘာသာေရးတို့ျဖင့္သူ႔ဘာသာေနေလ့ရွိေသာ၊ ဗ်စ္ေတာက္ဗ်စ္ေတာက္လုပ္ျခင္း၊ ဆူပူျခင္းအလ်င္းမရွိတတ္ေသာ အဖြား၏ရင္ခြင္မွာၾကီးပ်င္းရေသာသူက ဘုန္းဘုန္းဆူတာခံရတိုင္း အားငယ္မိတတ္ေသာ္လည္း အလြန္ဝမ္းသာေက်နပ္ရွိတတ္ေလသည္တကား။

ဤသို့ျဖင့္သူတို့တူအရီး သူမ်ားလွဴတာစားျပီး ေနရေသာထို(၇)ရက္တာအား သဒၶါတရားလည္းေပါက္၊ အေၾကြးတင္မွာလည္းေၾကာက္ေသာေၾကာင့္ ထိုင္ထိုင္၊ သြားသြား၊ စားစား ဘာလုပ္လုပ္၊ ဘာေျပာေျပာတတ္စြမ္းသေလာက္ ၾကိဳးစားပမ္းစား သတိထားရွဳမွတ္ခဲ့ၾကပါသည္။ အတက္ေန့မနက္ေစာေစာေရာက္ေတာ့ စၾကၤန္လမ္းမွာႏွစ္ဦးသား တရားမွတ္ရင္းဆံုၾကရာ ကတိရွိထားေသာသူက ျပန္ထြက္ျပီးေရေဆာ့မွာလားဟူ၍ ေမးရပါေတာ့သည္။ သူ့အေဒၚကသူမျမင္ဖူးေသာ အျပံဳးတစ္ခုကိုတည္ျငိမ္ ၾကည္လင္စြာျပံဳးျပီး "မထြက္ခ်င္ပါဘူး။ ေနာက္ႏွစ္ေတြမွာလည္း ဘယ္ေတာ့မွေရေဆာ့ျဖစ္မွာ မဟုတ္ေတာ့ပါဘူး။ ကုသိုလ္ေတြနဲ့ေပ်ာ္တဲ့ အေပ်ာ္ဟာ၊ ဟိုအရင္က အျပစ္မကင္းတဲ့အေပ်ာ္ေတြ၊ မတင္းတိမ္နိဳင္တဲ့အေပ်ာ္ေတြနဲ႔ မႏွဳိင္းယွဥ္ေလာက္ေအာင္ ပိုေကာင္းပါတယ္။ တရားစခန္းပဲႏွစ္တိုင္းဝင္ခ်င္တယ္။ ခုေတာင္ ၇ရက္ျပည့္လို့ျပန္ထြက္ရမွာ ဘာကိုဝန္ေလးမွန္းမသိဘူး။ အပူအရွဳပ္ထဲျပန္ဝင္ရမွာ မေပ်ာ္ေတာ့ဘူး။" ဟုေျပာပါသည္။ "နင္ေဆာ့ခ်င္လည္းထြက္ပါ၊ ငါ့ကိုေတာ့ခြင့္လႊတ္ပါ၊ တရားစခန္းျပီးေအာင္ဝင္ပါရေစ" ဟုသူမနည္းစကားလံုးရွာထား၊ စာစီထားေသာစကားမ်ားအစား သာဓု၊ သာဓု၊ သာဓုဟုသာ သူတုံ႔ျပန္ခဲ့ရေလသည္။

သူသည္ထိုႏွစ္သၾကၤန္မွာပင္ ဒီဘဝဗုဒၶဘာသာကလြဲ၍ ဘယ္ဘာသာအျဖစ္သို့မွ ဘာအေၾကာင္းႏွင့္မွ ေျပာင္းျဖစ္မွာမဟုတ္ဟုေသခ်ာသြားသည္။ ဘယ္လိုဆံုးရွဳံးမွဳ၊ ပ်က္ဆီးမွဳမ်ိဳးေၾကာင့္မွ သြက္သြက္ခါေအာင္ ရူးေသာအျဖစ္၊ ကိုယ့္ကိုယ္ကိုသတ္ေသေသာအျဖစ္သို့ ဘယ္ေတာ့မွေရာက္ေတာ့မည္ မဟုတ္ဟုလည္းေသခ်ာလွသည္။ ဒီတစ္သက္အိမ္ေထာင္မျပဳေတာ့ဘူး ဟူေသာဆံုးျဖတ္ခ်က္ကို ခိုင္ခိုင္မာမာခ်နိဳင္ခဲ့သည္။ အသက္ေလးဆယ္မွာေနာက္ဆံုးထား၍ သာသနာ့ေဘာင္အျပီးဝင္မယ္၊ မိဘကေစာေစာခြင့္ျပဳလ်င္လည္း ေစာေစာဝင္မယ္ဟု ရည္မွန္းခ်က္ရွိလာသည္။ စာေရးဆရာလုပ္မယ္ဟူ၍ သူအရင္ကေရးခ်င္ခဲ့ေသာ စာမ်ိဳးမ်ား(အငွားဆိုင္မွအေပ်ာ္ဖတ္ဝတၳဳမ်ား) ကိုထိုအခ်ိန္မွစ၍ ေရးခ်င္စိတ္မဆိုထားႏွင့္ ဖတ္ပင္မဖတ္ျဖစ္ေတာ့။ အခ်ိန္သည္ေရႊ၊ အခ်ိန္သည္ေငြ.. အခ်ိန္မျဖဳန္းအပ္။ အခ်ိန္ကုသိုလ္၊ အခ်ိန္မဂ္ဖိုလ္.. အခ်ိန္အသံုးတတ္ဟု အခ်ိန္ႏွင့္ေငြ အသံုးႏွင့္အျဖဳန္းေတြကို နားလည္တတ္လာသည္။ ထိုသၾကၤန္သည္ သူလြမ္းရေလာက္ေအာင္ ထိုက္ထိုက္တန္တန္ ျမတ္နိဳးဖြယ္ျဖစ္ခဲ့သည္။ ထိုတရားစခန္းသည္ သူဘဝ၏လမ္းလႊဲတစ္ခု၊ သူ႔ဘဝခရီး၏ လမ္းညႊန္စာအုပ္ျဖစ္ခဲ့သည္။ (ဆက္ပါမည္...အတက္ေန့ေလးပိုင္းေျမာက္မွာ အျပီးလြမ္းပါမည္... :P )

No comments: